Blog background

Čich, vůně, emoce, paměť

28. července 2021
Jak jsou propojeny emoce a paměť s čichem?

Čich je jedním z 5 smyslů lidského těla. Čichová sliznice u dospělého člověka je asi 4 cm2 velká, zatímco například u psů je povrch této sliznice velký 150 cm2. Každý jedinec může být jinak citlivý na vůně, ovšem ženy mají v mnoha případech čich vyvinutější. Na horním stropu nosu se nachází čichový epitel obsahující olfaktorické neurony, které obsahují čichové receptory. V případě, že náš nos detekuje vůní/zápach vysílá tuto informaci prostřednictvím I. Hlavového nervu do čichového bulbusu, který poté vytvoří finální informaci. Do čichového bulbusu vstupují i jiné dráhy směřující například do hypothalamu nebo amygdaly. Hypothalamus řídí pocity hladu, žízně nebo také sexuální a jiné emoce. Amygdala hraje zásadní roli ve formování a uchovávání paměťových stop spojených s emočními prožitky. Ovlivňuje chování při strachu a v tomto případě také potlačuje rozum.

Pro lepší pochopení uvedeme dva příklady.

  1. Návštěva zubaře – negativní emoce

Návštěva zubaře je pro mnohé z nás nepříjemná a vyvolává v nás strach. Spouštěčem mohou být například zvuky broušení nebo vrtání zubů, barvy v čekárně nebo zápach dezinfekce. V tomto případě může mozek zavelet „strach“ a člověk se automaticky začne potit, špatně dýchat a zrychlí se mu tep. Potlačen zůstává rozum, který by mohl klidně říct: „o nic nejde, jdeme jen jako doprovod a já v křesle sedět nebudu“. Je to tedy negativní prožitek, přičemž sladkou ovocnou vůní (sweet mango, green apple, thai lemongrass) dokážete v člověku vzbudit pocit klidu, komfortu a tím ho zklidnit a negativní informaci postupně vymazat.


  1. Pobyt v hotelu – pozitivní emoce

Zdaleka ne všechny hotely si uvědomují význam vůní a jejich vliv na klienty. A co je lepší, než opakovaně se vracející klient?

Odpočinkové wellness procedury, snídaně do postele a celková bezstarostnost v nás zanechává pozitivní dojem a mozek si to dobře pamatuje. Stačí ovšem málo, aby se klient už nevrátil: nepříjemný personál, nízká kvalita jídla nebo zápach na toaletách, na základě čehož klient začne podvědomě vnímat a vytvářet si nedostatky. Vůně Vám mohou pomoci zvýšit prodej jídla či pití, a to díky funkci hypothalamu, ale hlavně vytvořit v hlavě klienta kladnou vzpomínku. V části amygdaly se tato vzpomínka zachytí a při každém příjezdu se informace vrátí zpět jako kladná.

Naše reference

reference

Zaujali jsme vás?

Ozvěte se nám na čísle +420 257 316 492, nebo nám napište zprávu. Rádi Vám poradíme.